donderdag 16 juni 2011

Interview met een leraar: Bart

We ontmoeten Bart op een donderdagnamiddag in café Le Duc de Brabant op de Leopold II-laan in Molenbeek. De zon schijnt. De lente komt eraan. Bart heeft net een omelette saucisse gegeten en is goed gehumeurd. De ideale tijd en plaats voor een interview.


Kan je jezelf heel kort voorstellen?
Ik ben Bart. Ik ben 30 jaar en ik ben geboren in Oostende. Ik heb in Gent gestudeerd, maar woon nu al zeven jaar in Brussel. Ik woonde eerst in Schaarbeek, maar nu huur ik een appartement in Sint-Gillis.

Welke cursussen geef je op Lethas?
Ik geef alleen Nederlands. Op dit moment geef ik een cursus 2.1 in de voormiddag en een cursus 2.2 ’s avonds. Maar ik heb ook al andere niveaus gegeven: 1.1 , 1.2 en 2.3 .

Werk je graag als leraar?
Jazeker. Ik hou van het contact met de studenten. Het is ook heel plezant om mensen iets te leren, om het Nederlands van je cursisten beter en beter te zien worden.

Wat zijn je hobby’s?
Muziek. Ik hou van jazz, maar ook bijvoorbeeld van Sonic Youth of sitarmuziek. Nihil Bannerjee en Ravi Shankar zijn heel goed, ik vind dat ideale muziek om te werken. Het mag soms ook wat experimenteler, het laatste project van The Knife namelijk, Tomorrow, In A Year hoort nu al een jaartje bij mijn favorieten, al zal niet iedereen de combinatie van electronica en opera kunnen smaken. (grijnst)
Ik hou ook van lezen, veel Engelse boeken, van Iris Murdoch of W.S. Maugham bijvoorbeeld, daar hebben ze er veel van in de Pêle Mêle (lacht). En Moby Dick van Herman Melville vond ik ook heel goed. Ik zou graag klassiekers uit de hele wereldliteratuur lezen. Momenteel lees ik de verhalen van 1001 nacht, maar ik heb ook al een Chinese klassieker gelezen: The Dream of the Red Chamber. Ik ben fier op mezelf dat Anna Karenina heb uitgelezen,want de Russische literatuur vind ik soms wat moeilijk
Ik koop mijn boeken dikwijls tweedehands in de Pêle-Mêle dichtbij Anneessens.

Kan je jezelf identificeren met een dier?
Ik hou van katten, maar ik weet niet of ik op een kat lijk. Nee. Niet echt. Misschien lijk ik wel het meest op een aap. Ik ben hyperactief, beweeglijk, soms heel heftig en provocatief. Vraag dat maar aan mijn cursisten. In de Chinese horoscoop ben ik trouwens ook een aap!

Je zegt dat je in Brussel woont. Kan je ons een toeristische tip geven voor de stad?
Jazeker. Ik kom heel graag in het park van Vorst. Je hebt daar een heel mooi uitzicht over de stad. En vlak naast het park van Vorst is het Dudenpark. Je bent er nog in de stad, maar het lijkt alsof je door een echt bos wandelt.

Superieure koffie kan je in het centrum drinken bij Mokka, dichtbij Sint-Goriks. Ook niet ver daarvan, bij de beurs is El Metteko waar ik ‘s middags graag iets ga drinken en de krant lees. Goed en goedkoop eten (stoemp bijvoorbeeld) kan je in restaurant Fin-de-siècle. Lekkere snacks zijn er in Mister Falafel, vlak naast de Pêle-Mêle waar ik daarnet over sprak

Ik heb trouwens ook een tip voor een vakantie in het buitenland: Kirgizië! Ik ben daar in 2003 een maand op reis geweest en het is een ideaal land om te kamperen en avontuurlijke trektochten te maken. Het zijn de Alpen, maar dan zonder skiliften. Formidabel! Of Indië. Fantastisch en wonderlijk! Of dichter bij huis: le Gard in Frankrijk, net onder de Ardêche. Prachtig! En ik zou graag nog eens terug naar China gaan. Lawaaierig!

Bart, bedankt!
Graag gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ja, een reactie plaatsen, dat kan je hier doen, in de rechthoek.