zondag 6 oktober 2013

Cursisten interviewen elkaar - deel 2

Noureddine


foto: Fatima
Ik ben Noureddine, ik ben 41 jaar en ik kom uit Marokko. Vier voormiddagen in de week, volg ik telkens van 9.00u tot 11.45u een cursus Nederlands.

Ik leer Nederlands want mijn gezin woont in Vlaanderen en het is een manier om de mensen te leren kennen en het is een leuke taal.

Ik vind Nederlands gemiddeld moeilijk, dit vanwege de soms uitzonderlijke uitspraak en grammaticaregels. Voor de rest is het makkelijk om te leren omdat ik al Frans ken. Deze talen zijn bekend om dezelfde eigenschappen.

Ik weet een beetje over de geschiedenis, politiek en cultuur van Vlaanderen en ik vind dat de Vlamingen meestal goed gehumeurd zijn.
Lethas Journal-ist: Noureddine

 

Printemps

foto: Fatima
Ik heb een interview met een cursist van CVO Lethas gedaan. Zij heet Printemps. Ze is een heel vriendelijke en sympathieke vrouw. Ze komt uit Zuid-Korea en ze is 60 jaar. Ze is getrouwd maar ze heeft geen kinderen. In Zuid-Korea heeft ze een diploma aan de universiteit behaald.

Printemps woont nog maar 1 jaar en 5 maanden in Brussel. Ze vindt dat je, wanneer je in een ander land woont, eerst de moedertaal van dit land moet studeren. Het is heel belangrijk om met mensen te praten, om goede contacten en relaties te onderhouden en ook voor activiteiten.


Ze werkt in de kerk en ze is vrijwilliger. Een Belg vertelde haar over het Huis van het Nederlands en dan besliste zij om Nederlands te studeren. Separabele verba, schrijven en luisteren vindt ze moeilijk.

Lethas Journal-ist: Alina




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ja, een reactie plaatsen, dat kan je hier doen, in de rechthoek.