donderdag 22 maart 2012

Oudste Belg en Europeaan gestorven (111 jaar)

[Een artikel vanop de nieuwssite van de vrt: deredactie.be] [bron]

In Essen, in de Noorderkempen, is Jan Goossenaerts overleden. Hij was 111 jaar en daarmee de oudste man in Europa. Gisteravond is hij gestorven in het rusthuis waar hij al een paar jaar verbleef. Jan Goossenaerts was vorig jaar 111 geworden. Hij werd geboren op 30 oktober 1900.

Woensdag omstreeks 18 uur blies de man zijn laatste adem uit. Goossenaerts was al jaren de oudste mannelijke Belg en Europeaan. Op wereldniveau gingen twee mannen hem nog voor. Begin deze week ging het echter snel achteruit met de man.

Al enkele jaren is hij het toonbeeld van de "goede lucht" in Essen. Elk jaar in oktober zakten heel wat mensen af naar het rusthuis waar hij sinds zijn 107de woonde, om Jan te feliciteren.


Tot dan woonde hij bij zijn zoon Jef en schoondochter Anneke. In het rusthuis heeft hij het altijd naar zijn zin gehad. Dagelijks deed hij zijn rondjes door de tuin en bezocht hij de misviering.

Interviews wilde hij de laatste jaren niet meer geven. "Ik heb alles toch al gezegd de vorige keer en er is niets aan mijn verleden veranderd", antwoordde hij op de vraag van journalisten voor een interview.

Voor zijn lange levensduur had hij wel een verklaring. "Ik heb heel mijn leven hard gewerkt. Eerst als boerenknecht, daarna als metser. Dat is volgens mij ook een van de redenen dat ik zo lang leef. Naast hard werken moet je op tijd gaan slapen en veel poepgelei op je boterham smeren." De verkoop van Luikse perenstroop mag er wel bij varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ja, een reactie plaatsen, dat kan je hier doen, in de rechthoek.